2014. április 21., hétfő

Blogger bejegyzések

Üdv!

Az előző cikkem után Lulu érdeklődött, hogyan is kell sorkizártra állítani a szöveget. Nos, úgy gondoltam, hogy ebben a bejegyzésben nemcsak erről, hanem a postok megírásakor más formázási lehetőségekről is írni fogok.
Remélem hasznotokra válik majd?!


Nos, akkor nézzük is a számokat:
  1. Az első hely az gondolom mindenkinek egyértelmű. Ide a bejegyzés címét kell beírnod.
  2. A másodiknál két kis téglalapot láttok, Írás és HTML felirattal. Kezdőknek mindenképp csak az Írás fül használata ajánlott, ahová a bejegyzésed tartalmát kell begépelned, írnod. A HTML fület már a haladóknak ajánlom (elárulom, hogy én is csak mostanában kezdtem el használni, pedig már évek óta használom a bloggert). Itt rakhattok kódokat a bejegyzéseiteken belülre. Én például, ha valami formázás nem működik, akkor itt szoktam átírni a kódot és akkor tényleg úgy fog kinézni a szöveg, ahogyan azt én kigondoltam. Az a két nyíl, a vissza és az előre, számomra eddig nem volt fontos. Természetesen fontos, hogy időként mentsünk írás közben az adott postot, mert bármikor történhet valami, ami miatt kikapcsol a gépünk, így pedig nem fog elveszni a munkák. Viszont ha nem kapcsolna ki és még a bejegyzésen belül van a nyilak segítségével vissza tudunk menni a korábbi állapotra, illetve előrébb.
  3. A dőlt nagy F alatt pár betűtípust találtok, míg a két T alatt a betűméretet tudod állítani a bejegyzésen belül. A következő leguruló fül alatt ezeket a olvashatod: Cím, Alcím, Másodalcím, Normál.
    Cím: ha erre állítod a szöveget, akkor az a blogon majd olyan formázást kap, mint az oldalsávban a különböző modul címek(pl.: mint az én Üdv! kezdésem, de ezt itt is megnézheted).

    Próba

    Alcím: ez csak attól különbözik a sima formázástól, hogy a mérete nagyobb, illetve félkövér stílusú lesz az adott szöveg rész (pl.: én a történetes oldalaimon ezt a fejezetek címénél szoktam alkalmazni, de ezt itt is megnézheted).

    Próba

    Másodalcím: őszintén elmondom, hogy ezt még az életemben nem használtam, mert nem volt rá szükségem. Azonban most velem együtt felfedezheted ezt:

    Próba

    Normál: ez az alap, ilyen a bejegyzés nagy része, semmilyen formázása sincs. De ezt itt megmutatom:
    Próba
  4. A következő rész a Word-ből is ismerős lehet, de azért végig megyek rajta. A vastag B betű a félkövér (próba), a dőlt I a dőlt (próba), az aláhúzott U betű az aláhúzott (próba), és az áthúzott ABC az áthúzott (próba) stílust jelenti. Az A és alatta a fekete szín éppen azt jelenti, hogy én a bejegyzést fekete színnel írom. Ezt nem ajánlom használni, mivel lehet, hogy a jelenlegi kinézetedben fekete a fő betűszín, viszont, ha később más színű lesz, ebben a bejegyzésedben akkor is fekete marad, hiszen te ezt így állítottad be és valljuk be, ha egy fejezetet olyan betűszínnel olvasunk, ami a jelenlegi kinézethez nem is illik, elég zavaró tud lenni. Főleg, ha nem is látszik. Persze azt is meg lehet oldani, hogy színessé tedd a bejegyzésed, de ezt inkább CSS kóddal kell megoldani. Én is ezt alkalmazom, és design váltáskor nem kell minden bejegyzést átszíneznem, csak a kódban megváltoztatni a betűszínt (ha érdekel valaki, elhozhatom azt a kódot, amivel lehet használni ezt a megoldást; ez a dőlt és az aláhúzott stílust formázza). A következő jel, minden bizonnyal egy sorkihúzó lenne, aminek ez is a funkciója. Ezt se ajánlom használni, ugyanazok miatt, amit az előbb felsoroltam.
  5. A Link felirat, szerintem érthető. Ha kijelölsz egy adott szót, szöveg részletet és erre rákattintasz, akkor egy hivatkozást tudsz készíteni. Mindenképp ajánlom, hogy a felugró ablak alján pipáljátok ki azt, hogy Link megnyitása új ablakban. Sokkal élvezhetőbb lesz az egész blog, ha nem kell folyamatosan visszanavigálnunk a képről vagy a videóról.
    A következő ikon, ugye egy képet ábrázolna, itt tudod feltölteni a képeidet a számítógépedről, ha a Feltöltés fület használod. Ha az Ebből a blogból fület választod, akkor a korábban már feltöltött képeid között tudsz böngészni. A következő fülnél A Picasa Webalbumok szolgáltatásából választhatsz. Ha feltöltesz egy képet, akkor erre a tárhelyre fog kerülni, ez pedig azért is fontos, mert ha több blogod is van és egy már másikon feltöltött képre van szükséged, akkor itt meg tudod keresni, nem kell újra feltölteni. Nekem nincs applikációm a telefonomra, de aki rendelkezik ilyennel, ebből a mappából is tud képeket válogatni, illetve az ez utáni fül segítségével a webkameráddal is készíthetsz fotót. A URL-linken keresztül pedig az internetről kereshetsz képeket a bejegyzésedhez.
    A következő ikon egy film csapó lenne, vagy mi annak a neve. Ezzel értelemszerűen videókat tudsz a bejegyzésedbe tenni. Hasonló a kép ikon használatához, hiszen feltöltheted, bemásolhatsz egy YouTube linket, vagy magáról a saját csatornádról oszthatod meg a videót, illetve a telefonodról vagy készíthetsz webkameráról is képet, amit feltölthetsz. Vagy ha haladó vagy, akkor a YouTube-on van egy olyan rész, hogy beágyazás, ha innen a kódot bemásolod a HTML-es fülbe, akkor ez a legegyszerűbb, mivel a YouTube-on te adod meg a méreteket, aztán ha visszalépsz az Írás fülre, akkor középre tudod igazítani.
    A félbe szakított lap lényegére én is csak nem rég jöttem rá. Persze ezt én korábban már alkalmaztam, csak egy kódot használtam. Ha nem akarod, hogy a teljes fejezet látszódjon az oldalon, magyarán, hogy egy kisebb bevezetés után a Tovább a bejegyzéshez (ez lehet más is) feliratra kattintva navigálja el az olvasókat az egész bejegyzéshez, akkor ezt kell megnyomnod, ha megírtad a bevezetőt. Egy szürke csíkot kell majd látnod, alul szaggatott vonalakkal.
  6. Nos, ez az a rész, amiről érdeklődött Lulu. Az első ikon, amit a Word-ben is megtalálhatsz felel azért, hogy beállítsd a bejegyzésed. Kijelölés után az adott szöveget balra, középre vagy jobbra tudod igazítani, az utolsóval pedig sorkizártra állítod a szöveget.
    A következő ikonnal számozásos felsorolást tudsz csinálni (mint amit most én is használok), míg a mellette lévővel pontok lesznek a számok helyén. A következő egy idézőjel lenne. Ezt meg is mutatom, hogyan fog kinézni, ha használjátok. Íme:
    Ilyen lesz a szöveg, ha benyomod az idéző jel ikont. Ilyen lesz a szöveg, ha benyomod az idéző jel ikont. Ilyen lesz a szöveg, ha benyomod az idéző jel ikont. Ilyen lesz a szöveg, ha benyomod az idéző jel ikont. Ilyen lesz a szöveg, ha benyomod az idéző jel ikont. Ilyen lesz a szöveg, ha benyomod az idéző jel ikont. Ilyen lesz a szöveg, ha benyomod az idéző jel ikont. Ilyen lesz a szöveg, ha benyomod az idéző jel ikont.
    Az aláhúzott T piros x-szel nagyon hasznos. Ha egy másik oldalról másolsz át valamit, célszerű ezt használni, hiszen minden formázást levesz az adott szövegről, tulajdonképpen megkapjuk a nyers szöveget. Sokszor látok olyat, hogy egy sötétebb háttéren a szövegnek fehér háttere van, de csak a betűk méretéig, mintha csak ki lenne húzva. Nos, ha az adott szerkesztő ezt használná, akkor nem lennének ilyenek. Bár néha kétszer is alkalmazni kell, de azért sok kellemetlenségtől meg tud minket óvni. Illetve nekem sokszor akkor is használni kell, amikor Word-ből másolok át. Néha olyan csúnya lesz így simán a bejegyzés, hogy elmegy a kedvem a közzétételtől, így ezt használom és akkor egy viszonylag elfogadható külsejű bejegyzést kapok. Mostanra már sikerült rájönnöm, hogyan tudom azt megoldani kóddal, hogy a bekezdések és a párbeszédek bentebb kezdődjenek. Ha valakit érdekel, akkor ezt is hozhatom majd.
    Az utolsó ikon pedig nem más lenne, mint a helyesírás ellenőrző.
Pár szót még ejtenék a bejegyzés cím utáni fülekről. A Közzététel gondlom egyértelmű, ahogyan a Mentés és a Bezárás is. Az Előnézetről írnék inkább, mert ha erre rákattintasz meg tudod nézni, hogyan is néz ki jelenleg a bejegyzésed. Ez szerintem elég hasznos, mert ha valami nem stimmel még azelőtt tudsz rajta változtatni, mielőtt azt még más is látná.
Most pedig még írnék a Bejegyzés beállításai fülről is. Akkor nézzük is az itteni dolgokat.
  1. Címkék: Ha az oldaladon több történet, vagy ha egy személyes blogról van szó, akkor több címszavat is megadhatsz. Ezeket elmenti a rendszer és később már csak rá kell kattintanod, nem kell újra beírnod.
  2. Ütemezés: Ez szerintem nagyon fontos tud lenni. Ha neked mindegy, hogy mikor jelenik meg a bejegyzés, akkor természetesen nem, de én vagyok olyan maximalista, hogy a percek 0-ra vagy 5-re végződjenek, ezt pedig sokszor úgy tudom elérni, hogy előre beállítom a bejegyzést. Ez azt jelenti, hogy késleltetem a megjelenését. Ennek köszönhetően akár napokkal előrébb is megírhatod a postot, de az olvasóid csak az általad megadott időpontban fogják azt látni, olvasni.
  3. Állandó link: Ezzel én nem szoktam foglalkozni, nálam mindig az Automatikus végleges link van kipipálva. Az Egyéni végleges link-kel te magad adhatod meg a link nevét, címét.
  4. Hely: Az Elrendezés fülnél, ha a Bejegyzések moduljánál a szerkesztésre kattintasz be tudod állítani, hogy mutassa a helyet. Nos, ha itt adsz meg helyet, ami a Föld bármely pontja lehet, akkor a bejegyzésed információ között ez meg fog jelenni.
  5. Opciók: Ezt se nagyon használom. Itt ha elolvasod, akkor ki is tudod választani, hogy mit szeretnél, bár véleményem szerint nem érdemes változtatni rajta.
Nos, ennyi is lenne a bejegyzés szerkesztés bemutatása. Ha bármi másról szívesen olvasnátok, nyugodtan írjatok a Chat-be. Remélem, hasznos volt a cikkem?!

Üdv,
Catalina

4 megjegyzés:

  1. Szia!
    Nekem egy olyan kérdésem lenne, hogy az oldaltörésnél hogyan tudom beállítani, hogy mi legyen a szöveg, amire kattintva a bejegyzés többi része is olvasható? Mert a blogger alapbeállítása az, hogy "további bejegyzések", és ezt elég értelmetlennek tartom.
    Válaszod előre is köszönöm!:)
    puszi, Dora G.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia!

      Akkor le is írom, hogyan kell, de ha nem sikerülne érthetően elmagyaráznom, a napokban, talán holnap majd csinálok erről is egy bejegyzést. :)
      Szóval akkor lássuk:
      Elrendezés fül, Itt majd látod az oldalad felépítését. A Blogbejegyzések modul alján jobb oldalt van egy olyan, hogy Szerkesztés, katt rá. A felugró ablak második sora kell, ahol az van, hogy A bejegyzésre mutató link szövege. Ide ugye még az van begépelve, hogy További bejegyzések, de ha átírod a sajátodra és elmented, akkor már azt fogod látni, amit te írtál.
      Remélem, tudtam segíteni?! :)

      Üdv,
      Catalina

      Törlés
    2. Szia!
      Ezer hála a gyors válaszért! :) Bíztam benne, hogy megérted, amit összehablatyoltam a kérdésemben :D Köszönöm a segítséget, sikerült átírnom :)
      puszi, Dora G.

      Törlés
    3. Ugyan! Semmiség, örülök, hogy tudtam segíteni és sikerült úgy megírnom az egészet, hogy az érthető is legyen.

      Üdv,
      Catalina

      Törlés